Sidebar

Kovo 24 d. įvyko vieša paskaita „Bodhisattvos idealas Kinijoje: istorija ir dabartis“, kurią skaitė Eötvöso Lorándo universiteto (Vengrija) doktorantas, kiniško budizmo tyrinėtojas Gediminas Giedraitis. Paskaitos metu buvo aptartas budizmo įsitvirtinimas Kinijoje, bodhisattvos samprata, pagrindinės sąvokos, taip pat apžvelgti pamatiniai Mahajanos budizmo tekstai.

Budizmas į Kiniją atvyko I a. ir labiausiai suklestėjo Tang dinastijos laikotarpiu (618 – 907 m.). Šiuo laikotarpiu Kinijoje pradėjo vystytis vietinės Mahajanos budizmo praktikos čan 禅(chán),  tiantai 天台(tiāntāi) ir kt. Šiandien Mahajanos budizmas Kinijoje yra paplitęs labiausiai.

Bodhisattva, kiniškai 菩萨 (púsà), reiškia bundanti būtybė. Šiuo terminu ankstyvajame budizme buvo vadinamas Buda iki jam pasiekiant nušvitimą/pabudimą. Taigi, jo kelias praeituose gyvenimuose ir praktika siekiant nušvitimo vadinama bodhisattvos keliu. Mahajanos budizme, bodhisattva yra žmogus, kuris supranta, kad gali išsilaisvinti iš kančių, bet nusprendžia jose likti ir siekti tapimo Buda, kad galėtų gelbėti visas gyvas būtybes. Kinijoje yra keturios pagrindinės bodhisattvos: Guanyin 观音 (guānyīn) – atjautos bodhisattva, Dizang地藏 (dìzàng) – pragarui pasmerktų sielų gelbėtojas bodhisattva, Wenshu 文殊 (wénshū) – išminties bodhisattva. ir Puxian 普贤(pǔxián) – praktikos bodhisattva.

G. Giedraitis išskyrė pagrindines Mahajanos budizmo sąvokas: paramita 波罗蜜 (bōluómì) – tobulybė/meistriškumas, taip pat reiškianti tas kuris nuėjo anapus. Paramitos nurodo kelią ir priemones, kaip pasiekti nušvitimą. Pradžnia 般若 (bōrě) – yra svarbiausia paramita, reiškianti įžvalgą/išmintį ir atspindi klaidingai suvokiamos aplinkos matymą. Iš viso, kartu su išmintimi, yra šešios paramitos, kurios sudaro bodhisattvos kelią: dosnumas, dorovė, pakantumas, stropumas, sutelktumas ir išmintis.

Dosnumo paramita suprantama kaip materialios naudos ir Budos mokymo davimas. Materialios naudos davimas yra gerų veiksmų pasirinkimas, sukeliantis teigiamą atoveiksmį. Budos mokymo davimas yra siekimas būti Buda, kad būtų galima padėti visoms gyvoms būtybėms. Dorovės paramita suprantama kaip gero elgesio – moralumo, etiškumo ugdymu. Pakantumo paramita įkūnija kantrybę einant ir praktikuojant ilgą bodhisattvos kelią. Jis yra skirstomas į tris rūšis: pakantumas asmeniniam skausmui, kitų žmonių sukeliamam skausmui ir tikrovei. Stropumo paramita yra suprantama kaip uolumas ir drąsa einant bodhisattvos keliu, tai yra pagrindinė motyvacija siekti tapimo Buda. Sutelktumo paramita reiškia kultivaciją, meditaciją, proto nuraminimą ir sutelktumą kelyje.

Susidomėjusių kviečiame paklausyti paskaitos įrašo mūsų youtube kanale https://youtu.be/NOdr_2a0IVg

Siekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, Universiteto tinklalapiuose naudojame slapukus. Tęsdami naršymą jūs sutinkate su Vilniaus universiteto slapukų politika. Daugiau informacijos